Lue kappale Inkerikot ja vatjalaiset ja vastaa kysymyksiin.
a) Miksi ja miten kieli katoaa (esim. vatja)?
b) Tiedätkö muita kieliä, jotka ovat vaarassa kadota? Miksi kielen katoamista pidetään huonona asiana?
c) Miten kielen katoamista voidaan estää?
d) Onko mahdollista, että suomen kieli katoaisi ja miten se tapahtuisi?
Lue kappale Neuvosto-Inkeri ja vastaa kysymyksiin.
a) Kuinka Neuvostoliiton syntyminen vaikutti suomen kielen asemaan Inkerissä?
b) Kuvittele, että olisit asunut Neuvosto-Inkerissä 1930-luvulla ja äidinkielelesi olisi suomi, mutta osaisit myös venäjää. Olisitko puhunut julkisesti suomea? Perustele valintaasi.
c) Jos olisit Suomeen 1900-luvulla muuttanut inkerinsuomalainen, joka osaa paremmin venäjää kuin suomea, kumpaa kieltä haluaisit käyttää? Perustele.
Lue kappale Suomen kieli ja vastaa kysymyksiin.
a) Mikä on ollut suomen kielen asema Inkerinmaalla eri aikoina? Kerro kahdesta eri vaikutuksesta.
b) Kuinka venäjän kieli on vaikuttanut Inkerinmaalla puhuttuun suomen kieleen eri aikoina? Kerro kahdesta eri vaikutuksesta.
c) Mitä hyötyä tai haittaa siitä on ollut inkeriläisille, että he ovat usein osanneet sekä suomea että venäjää?
d) Oletko sinä kaksikielinen tai tunnetko jonkun kaksikielisen? Mitä hyötyä tai haittaa kaksikielisyydestä on Suomessa? Pohdi.
Lue kappale Laulumatka Tallinnaan 1937. Kuuntele kappaleen lopusta Morsiamen kylvetysvirsi (pulmavirsi eli hääruno) ja lue sen suomennos. Vastaa kysymyksiin.
a) Mistä morsiamen kylvetysvirsi kertoo?
b) Miksi arvelet morsiamen kylvetyksen olleen aikanaan tärkeä siihen osallistuneille?
c) Millaisia hääperinteitä liittyy nykyajan morsiuspareihin?
Lue Ella Ojalan elämäntarina ja vastaa kysymyksiin.
a) Millaisia aiheita Ella Ojala on käsitellyt kirjoissaan?
b) Miksi arvelet hänen valinneen nämä aiheet kirjoihinsa?
c) Mitä muita romaaneja tiedät, joiden tapahtumat pohjautuvat kirjailijan omakohtaisiin kokemuksiin?